E-mail: kontakt@mochmcars.se

Checklista vid köp av begagnad bil

Köp av begagnad bilDet är mycket som man gör klokt i att kontrollera när man köper en begagnad bil. För mycket, verkar många svenskar tycka. För faktum är att många nöjer sig med att kontrollera bilens yttre. Det finns dock flera saker som man bör ägna lite tankar, eftersom bilköpet annars kan bli en mycket tråkig historia.

Vad kontrollerar du innan du köper en begagnad bil? Sajten KVD, där bilar auktioneras ut, har gjort en undersökning om vad de som står i begrepp att köpa en bil av en tidigare ägare kontrollerar före köp. Nio av tio inspekterar bilens yttre, och tittar bl.a. efter rostangrepp samt kollar mätarställningen. Lika många provkör också bilen före köp.

Betydligt färre är de som tar reda på försäkringspremien, skatten, värdeminskningen och annat som påverkar kostnaden för att äga bilen. Detsamma gäller bränsleförbrukningen, som bara sex av tio förhörde sig om. Dokument som ägarbevis och besiktningsprotokoll är det också många som inte läser. 25 % av bilköparna löper risk att köpa en stulen bil, eftersom de inte kontrollerar ägarbeviset.

Kontroller före köp

Är du spekulant på en begagnad bil? Då ska du kontrollera det här innan du slår till:

  • Kontrollera samtliga funktioner i bilen, även sådana som klimatanläggningen och fönsterhissarna.
  • Kontrollera bromsarna: fram, bak och handbromsen.
  • Ta reda på bilens bränsleförbrukning. Om det inte finns några uppgifter för bilmodellen går det ofta att läsa av genomsnittsförbrukningen för de senaste tio milen på instrumentpanelen.
  • Kontrollera mönsterdjupet på både sommar- och vinterdäck. Var extra vaksam om bilen är äldre än tre år. Det innebär för det mesta att däcken är mer slitna.
  • Läs av mätarställningen och dubbelkolla med den mätarställning som är angiven i serviceboken.
  • Kontrollera om bilen läcker olja. Titta under bilen.
  • Är priset rimligt? Vad säljs liknande bilar för på sajter som Blocket eller KVD? Ett väldigt lågt pris kan tyda på att det är något som inte stämmer.
  • Provkör bilen och lägg extra vikt vid hur fjädring, bromsar och styrning fungerar. Fungerar växlarna som de ska, och stannar motorn när kopplingen har släppts upp till hälften? Låt inte stereon vara på under provkörningen. Hör du några konstiga ljud?
  • Titta i serviceboken för att se med vilka intervall bilen har fått service. Finns alla stämplar i boken, och har servicen getts enligt tillverkarens rekommendationer?
  • Kontrollera de senaste protokollen från bilbesiktningen. Har eventuella anmärkningar åtgärdats?
  • Kontrollera lacken för att upptäcka eventuella skador eller rost.
  • Titta efter invändigt slitage, framför allt på förarsätet. En bil som har haft många ägare är ofta mer sliten.
  • Ta reda på chassinumret och kontrollera fordonets historik.
  • Testa bilen via bilbesiktningen, eller köp bilen av en säljare som har gjort ett objektivt test.
  • Är fordonet belånat? Om ja, se till att lånen löses när bilen byter ägare.
  • Är den som utger sig för att vara ägare till bilen också angiven som ägare på bilens ägarbevis? Detta kan man kontrollera via Transportstyrelsen.

Om man bestämmer sig för att göra en affär är det viktigt att skriva ett köpekontrakt. Ett bra standardkontrakt att använda hittar man på Konsumentverkets sajt.