E-mail: kontakt@mochmcars.se

XC40 – helt nytt från Volvo

En biltyp som tillverkarna uppenbarligen tror stort på är kompakta crossovers. Audi, BMW, Lexus m.fl. har redan modeller av denna typ i sina sortiment, och snart kommer nya varianter från Volvo.

Nästan alla biltillverkare har åtminstone ett öga på de köpstarka premiumkunderna. Dessa har visat att de är beredda att gå ned något i storlek när det gäller framför allt SUVar. Framgångarna för Mercedes’ omgjorda A-klass är det tydligaste tecknet på detta, men även Audi och BMW har lyckats väl i detta segment.Skylt utanför Volvo-fabrik

Därför ska det bli intressant att se hur väl Volvo kan lyckas när man på allvar ger sig in i konkurrensen. Man gör det bl.a. med den helt nyutvecklade XC40, en kompakt-SUV som kommer att konkurrera med bilar som Audi Q3, BMW X1 och Range Rover Evoque. Volvo kommer även att lansera nya varianter S40 och V40, men XC40 är den första bilen i sitt slag. Den kommer att rulla ut från fabrikerna – troligen i Gent i Belgien men kanske även i Chengdu i Kina – redan under nästa år. En viktig marknad kommer troligen att vara USA, där efterfrågan på den här typen av bilar är stor. Samtidigt är den amerikanska marknaden viktig för Volvo, och den svenska tillverkaren har inte kommit tillbaka där efter att Ford sålde till Geely. Även på andra marknader hoppas man mycket på XC40. Med tanke på att XC redan är ett inarbetat varumärke ser det ljust ut för XC40, som kanske även kommer att ge draghjälp till andra modeller i 40-serien.

XC40 kommer att finnas med flera olika motoralternativ, VEA-motorer på tre och fyra cylindrar, med Twin Engine-teknik för laddhydriddrivlina. Det kommer även att finnas dieselalternativ.

Konceptet XC40 är inte helt nytt – redan under Ford-tiden fanns planer på en Volvo-variant av Ford Kuga. Nu blir det istället helt och hållet en volvobil, om än till stor del baserad på teknik som delas inom Geely-gruppen, bl.a. CMA-plattformen (C-segment Modular Architecture).